غذاهای ایرانی گزینه‌ای عالی برای مهمانی‌ها هستند. از انواع خورشت‌های خوشمزه و دوست‌داشتنی که با یک عالم عشق و علاقه تهیه می‌شوند، تا کباب‌ها و خوراک‌ها، برای همه می‌توان جای ویژه‌ای را در سفره مهمانی پیدا کرد. 


بهترین غذای ایرانی

در ادامه باهم با بهترین غذای ایرانی برای مهمانی آشنا می‌شویم - هرچند شاید این انتخاب خیلی دشوار باشد.

برای اینکه بتوانیم همه سلیقه‌ها را پوشش دهیم و راهنمای خوبی برای شما باشیم، در چند دسته‌بندی مختلف به معرفی بهترین‌ها می‌پردازیم و مطمئناً خبری هم از غذاهای فرنگی و جالبی مثل سوشی در اینجا نخواهد بود!


خورش فسنجان با گوشت قلقلی

همین حالا که این متن را می‌نویسم و هنوز کار آغاز نشده، می‌توانم عطر و مزه این خورشت پر از گردو را حس کنم! این خورش بی‌شک یکی از شاهانه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است؛ به‌خصوص حالا که خشکبار و مغزها حسابی در بازار قیمت‌ها خودی نشان می‌دهند.
راستش را بخواهید خیلی فرقی نمی‌کند که فسنجان را با گوشت قلقلی تهیه کنید یا گوشت مرغ و اردک یا هر گوشت دیگری، این مغز گردو و رب انار است که قوام دهنده و بخش اصلی و مهم آن است. به‌خصوص وقتی‌که فرایند روغن دهی آغاز می‌شود و مغز گردوها کار خودشان را شروع می‌کنند، لایه‌ای نازک و لذت‌بخشی را روی خورشت شکل می‌دهند.


باقالی پلو با مرغ

نمی‌شود درباره بهترین غذای ایرانی برای مهمانی نوشت و یادی از باقالی پلو و خواهر و برادرهایش نکرد. باقالی پلو با مرغ، باقالی پلو با گوشت و گل سرسبد خانواده هم که باقالی پلو با ماهیچه است؛ که همگی چند عضو یک خانواده سرشناس در بین غذاهای مجلسی ایرانی هستند و فقط در مهمانی‌هایی که عزیزکرده‌ها حضور دارند خودی نشان می‌دهند.
باقالی به خاطر درصد بالایی از فیبر غذایی که دارد موجب تسریع در هضم غذا می‌شود و بی‌علت نیست که نیاکان خردمند ما آن را در کنار پلو و انواع گوشت مصرف می‌کردند. جالب‌تر این‌که این فیبر به کاهش چربی خون کمک شایان توجهی می‌کند. پس اگر در کنار باقالی پلو از ماهیچه و عصاره پرچرب آن لذت می‌برید، نگرانی به دل راه ندهید که غذای شما می‌تواند به قول حکما دوای شما هم باشد؛ البته اگر زیاده‌روی نکنید!

باقالی پلو


ته چین مرغ مجلسی

یکی دیگر از موارد در مجموعه بهترین غذای ایرانی برای مهمانی ته‌چین است که خانم‌های ایرانی با استادی تمام آن را طبخ می‌کنند. همان‌طور که ممکن است اطلاع داشته باشید، ته‌چین غذایی است ایرانی که از مخلوط برنج با انواع گوشت و ماست و تخم‌مرغ و زعفران تهیه می‌شود و به خاطر شکل و فرم شیک و خاصی که دارد و از جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌های رسمی برخوردار است.
اگر ته‌چین را به‌خوبی و به شیوه مجلسی آماده کرده باشند باید در نگاه اول یک کیک برنجی بزرگ و زرد را ببینیم که با دانه‌های سرخ‌رنگ زرشک و خلال پسته تزئین شده است. وقتی‌که این غذای دوست‌داشتنی را سرو می‌کنید در لایه اول یک قشر ته‌دیگی را خواهید داشت که در زیر آن ترکیب متوازنی از برنج و گوشت و گلاب و زعفران در کنار ادویه‌های مخصوص خودنمایی می‌کنند. اگر ته‌چینی که روبروی شماست خانگی باشد، حتماً در زیر لایه اولیه و کمی پایین‌تر از قشر گوشتی، پلوی سفید قرارگرفته است. معمولاً وقتی مامان‌ها ته‌چین درست می‌کنند برنج سفید را هم آن‌قدر می‌ریزند تا هیچ عزیزی از سر سفره گرسنه برنخیزد! راستی یادمان باشد ته‌چین به‌جز ترکیبی که با مرغ و گوشت قرمز دارد می‌تواند به‌صورت ته‌چین گوشت و بادمجان، ته‌چین اسفناج یا حتی ته‌چین ماهی هم باشد؛ که البته دو مدل اول بسیار متداول‌تر هستند.


دیگر بهترین‌های غذای مجلسی

راستش را بخواهید این لیست بهترین غذای ایرانی برای مهمانی حالا حالاها ادامه دارد زیرا آن‌قدر غذای خوب وطنی داریم که هرچقدر هم بنویسیم جایشان در اینجا خالی خواهد بود. از زرشک پلو با مرغ گرفته تا سبزی پلو با ماهی به‌خصوص ماهی سفید. راستی، در لابه‌لای این‌همه گزینه خوشمزه یادی هم کنیم از مرصع پلو که یک از بهترین‌ها و رسمی‌ترین‌ها در بین بهترین غذای ایرانی برای مهمانی است. از آن‌طرف انواع کباب‌ها را داریم که با توجه به فرهنگ غنی کباب خوری در این مرزوبوم یک مثنوی هفتاد من است. چلوکباب، کباب تابه‌ای، جوجه کباب حلزونی، جوجه سیخی و دیگر غذاهای کبابی تاج سر ما هستند!

مرصع پلو


دسر سنتی ایرانی

حالا که حسابی از گزینه‌های مختلف بهترین غذای ایرانی برای مهمانی لذت بردیم، وقت یک دسر خانگی و سنتی می‌رسد. شله زرد با عطر و بوی خاصی که دارد می‌تواند یکی از بهترین دسرها بعد از صرف یک ناهار مفصل ایرانی باشد. زعفران و دارچینی که در شله زرد خودنمایی می‌کند، علاوه بر حس خوشمزه و خوش‌بویی که دارد، می‌تواند به شما در هضم بهتر غذا کمک کند.
برای اینکه شما هم از صرف این دسر بیشتر لذت ببرید لازم است تا درباره فرایند پخت آن بیشتر بدانید. برای تهیه شله زرد، برنج‌ اصیل ایرانی را شسته و باکمی آب روی حرارت قرار می‌دهند تاکمی پخته شود. کمی بعد زعفران دمی به همراه سس شیره - که با شکر تهیه می‌شود - را به برنجی که بویش تمام آشپزخانه را برداشته اضافه می‌کنیم. در این لحظه رنگ زرد و طلایی بر سفیدی غالب می‌شود. در ادامه خلال‌های بادام به این ترکیب اضافه می‌شوند و در آخر هم گلاب فرد اعلاء. بعدازاینکه کمی گذشت و این دسر خوب جا افتاد آن را در ظرف ریخته و اجازه می‌دهند تا خنک شود. در انتها هم دارچین و خلال بادام و پسته برای تزیین از راه می‌رسند.
امیدوارم از خواندن این مقاله حسابی ضعف کرده باشید و برای نوش جان کردن هرکدام از این غذاهای ایرانی آمادگی لازم را داشته باشید. 

شله زرد

منبع: مامان پز